Luk besked

Aktuel information om coronavirus

Læs mere hér

Information om din rejse

Vi opdaterer løbende denne side med ny information.

Opdateret d. 29-05-2020 kl. 14.40

Aktuelt om rejser fra Danmark

Vi er løbende i dialog med Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen ift. udviklingen af coronavirussen. Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger.

Udenrigsministeriet har d. 29. maj 2020 meddelt, at den officielle rejsevejledning forlænges, hvilket betyder at alle ikke-nødvendige rejser til vores rejsemål frarådes frem til og med d. 31. august 2020. Det betyder desværre også, at vi derfor ikke kan gennemføre planlagte rejser i denne periode. Alle berørte gæster vil blive kontaktet hurtigst muligt.

For at undgå lange køer på telefonen, appellerer vi til, at I ikke kontakter os – vi kontakter jer, så snart vi er kommet til jeres afrejsedato på listen.

Vi håber på jeres forståelse og tålmodighed i denne uvante situation, som vi alle står i.

Refundering af annulleret rejse pga. Covid-19

Er din ferie blevet annulleret pga. corona, da Udenrigsministeriet har frarådet rejser til dit pågældende rejsemål, vil du få hele dit indbetalte beløb refunderet. Folketinget har fremlagt en økonomisk hjælpepakke for rejsebranchen. Hjælpepakken styrker Rejsegarantifondens dækninger, så de nu også omfatter annullerede pakkerejser som følge af Udenrigsministeriets skærpede rejsevejledninger i perioden 13/3 til 10/5 2020. Med hjælpepakken stiller vi og Rejsegarantifonden sikkerhed for, at du som gæst kan få alle pengene refunderet for din annullerede rejse eller bestille en ny rejse til samme værdi.

Tilbagebetalingen af annullerede rejser i perioden fra d. 13. marts - 13. april 2020 er færdiggjort.

Tilbagebetalingen af annullerede rejser i perioden fra d. 14. april - 10. maj 2020 er påbegyndt.

Tilbagebetalingen af annullerede rejser i perioden fra d. 11. maj - 31. maj 2020 er påbegyndt.

Information fra Rejsegarantifonden

Rejsegarantifonden opdaterer løbende deres hjemmeside med information til rejsekunder vedr. covid-19. Læs mere her.

Hjemrejse til Danmark

Alle SunCharter gæster og rejseledere er nu hjemme i Danmark. Vi har derfor ingen gæster på vores rejsemål.

Har du bestilt sommerrejse?

Vi har i den nuværende situation fuld forståelse for, hvis du har gjort dig tanker om, eller måske er bekymret for, din kommende rejse med os. Kort og godt: Du skal ikke være bekymret. Vi kan ikke spå om fremtiden, men har en forhåbning og tro på, at situationen normaliseres - især med forår- og sommervejr undervejs, hvor influenza-relaterede virusser og symptomer normalt aftager. Med regeringens løbende tiltag håber vi endvidere, at situationen kommer under kontrol inden for kort fremtid. 

Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Vi følger situationen nøje, og er løbende i dialog med relevante instanser samt samarbejdspartnere på vores forskellige rejsemål. Den nuværende rejsevejledning er gældende til og med d. 31. august 2020, og skulle Udenrigsministeriet på tidspunktet for din rejse fraråde alle, eller alle ikke-nødvendige, rejser til dit rejsemål vil du blive direkte kontaktet af os og få det indbetalte beløb for rejsen refunderet eller tilbudt at ændre din rejse til et andet rejsetidspunkt. Du kan derfor med ro i maven indbetale dit resterende beløb på rejsen.

Skulle du have spørgsmål til din ferie er du altid velkommen til at kontakte os på 70 345 097, via chat-funktionen på hjemmesiden eller via mail info@suncharter.dk.

Går dit spørgsmål på afbestilling/ændring af din rejse, vil det være vores almindelige regler for ændring og/eller afbestilling, som er gældende (se pkt. 4.B). Læs mere her.

Vi henstiller til, at vi i øjeblikket oplever stor travlhed på telefonen grundet den nuværende situation for rejser til og med d. 31. maj, og håber derfor på din forståelse for eventuel ventetid ved henvendelse.

Information fra Gouda Rejseforsikring:

Har du købt afbestilling- og/eller rejseforsikring gennem SunCharter er du dækket af Gouda Rejseforsikring. Læs mere om hvorledes Gouda dækker i forbindelse med coronavirus hér.

Gode råd fra Sundhedsstyrelsen:

Vores højeste prioritet, både før, under og efter din rejse, er dik sikkerhed og sundhed. Derfor anbefaler vi på det kraftigste, at du altid følger gældende retningslinjer og vejledninger fra det enkelte rejselands sundhedsmyndighed.

I Danmark anbefaler vi at du følger Sundhedsstyrelsens gode råd:

  • God håndhygiejne, primært håndvask, evt. hånddesinfektion, hvis hænderne er rene og tørre.
  • Host eller nys i dit ærme - ikke dine hænder
  • Undgå håndtryk, kindkys og kram - begræns den fysiske kontakt
  • Vær opmærksom på rengøring - både hjemme og på arbejdspladsen
  • Hvis du er ældre eller kronisk syg - hold afstand og bed andre tage hensyn

Hermed beskytter man både sig selv og andre mod smitte.

I nedenstående kan du finde relevant information om den aktuelle situation:

FAQ - SPØRGSMÅL OG SVAR

Hvor længe gælder Udenrigsministeriets rejsevejledninger?

Udenrigsministeriets rejsevejledninger blev opdateret d. 29. maj 2020, hvor de fraråder rejser til hele verden. Disse er gældene frem til d. 31. august 2020.

Min rejse er før d. 31. august 2020 - hvad betyder det for mig?

Er din rejse før d. 31. august 2020, er du berørt af Udenrigsministeriets rejsevejledninger, som lige nu fraråder rejser til hele verden.

I dette tilfælde vil du blive kontaktet af os. Vi vil som udgangspunkt forsøge at finde en anden rejse. Er dette ikke muligt, har du ret til at få dit indbetalte beløb refunderet.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger gælder frem til d. 31. august. For rejser herefter, gælder de almindelige regler for ændring og/eller afbestilling.

Min rejse er efter d. 31. august 2020 - hvad betyder det for mig?

Udenrigsministeriets rejsevejledninger gælder frem til d. 31. august. For rejser herefter, gælder de almindelige regler for ændring og/eller afbestilling.

Vi er løbende i dialog med Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen ift. udviklingen af corona-virussen. Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Skulle disse blive ændret til frarådning af rejser til dit rejsemål, vil alle de berørte gæster blive kontaktet direkte. I dette tilfælde, vil vi som udgangspunkt forsøge at finde en anden rejse. Er dette ikke muligt, har du ret til at få dit indbetalte beløb refunderet.

Skal jeg indbetale restbeløbet på min ferie med afrejse efter d. 31. august?

Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Vi følger situationen nøje, og er løbende i dialog med relevante instanser samt samarbejdspartnere på vores forskellige rejsemål. Den nuværende rejsevejledning er gældende til og med d. 31. august 2020, og skulle Udenrigsministeriet på tidspunktet for din rejse fraråde alle, eller alle ikke-nødvendige, rejser til dit rejsemål vil du blive direkte kontaktet af os og få det indbetalte beløb for rejsen refunderet eller tilbudt at ændre din rejse til et andet rejsetidspunkt. Du kan derfor med ro i maven indbetale dit resterende beløb på rejsen.

Hvilke regler er gældende ved ændringer og/eller afbestilling?

Vi er dagligt i dialog med Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen ift. udviklingen af corona-virussen. Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Så længe det ikke frarådes at rejse til et bestemt rejsemål, gennemføres alle vores rejser som planlagt. Skulle der ske ændringer, vil du som gæst blive kontaktet direkte.

Det er selvfølgelig altid op til dig som gæst om du vil rejse. Så længe Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser til dit rejsemål, gælder de almindelige regler for ændring og afbestilling af rejsen (se pkt. 4.B). Læs mere her.

Jeg er urolig og vil ikke rejse - kan jeg afbestille?

I disse tilfælde gælder vores almindelige regler for ændring og/eller afbestilling (se pkt. 4.B). Læs mere her.

Er du i risikogruppen, bør du kontakte din egen læge og dit forsikringselskab for at høre hvordan du er dækket.
Har du tegnet afbestillingsforsikring gennem os, skal lægeerklæring samt bookingnummer fremsendes til SunCharter på info@suncharter.dk

Hvordan er jeg bedst dækket inden afrejse?

Det er som altid vigtigt, at du er godt dækket ind med både indboforsikring samt rejseforsikring.

Gennem SunCharter kan du tilkøbe en rejseforsikring fra Gouda, så du er dækket ind, hvis du skulle ende i den uheldige situation at blive syg eller blive sat i karantæne på ferien. Læs mere om hvordan Goudas rejseforsikring dækker her.

Har du tidligere tilkøbt rejseforsikring gennem os, er de samme vilkår selvfølgelig gældende.

Hvad sker der hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse til mit rejsemål?

Vi er løbende i dialog med Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen ift. udviklingen af corona-virussen. Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Skulle disse blive ændret til frarådning af rejser til dit rejsemål, vil alle de berørte gæster blive kontaktet direkte.

Vi vil som udgangspunkt forsøge at finde en anden rejse. Er dette ikke muligt, har du ret til at få dit indbetalte beløb refunderet.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger gælder frem til d. 31. august. For rejser herefter, gælder de almindelige regler for ændring og/eller afbestilling.

Hvordan ved jeg, om min rejse er påvirket?

Vi vil kontakte dig direkte, hvis der skulle ske ændringer i din bestilte rejse.

Hvad er mit eget ansvar som gæst?

Som rejsende er det altid vigtigt at du forbereder dig inden din kommende rejse ved at holde dig opdateret om dit rejsemål. Du skal også altid gennemlæse dine rejsepapirer og tjekke op på hvordan du er dækket gennem dit forsikringsselskab.

Du kan holde dig opdateret på dit rejsemål på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring.

Hvordan er jeg stillet hvis jeg kommer i karantæne inden afrejse?

Er du nødsaget til at blive hjemme grundet karantæne og ikke har mulighed for at rejse, skal du tage kontakt til dit eget forsikringsselskab og høre hvordan du er dækket ind.

Hvis mit hotel bliver ramt af coronavirus, kan jeg så afbestille min rejse?

Skulle det ske, at det hotel du har bestilt er ramt af coronavirus, vil vi kontakte dig med henblik på at finde en løsning.

Hvad gør jeg, hvis jeg kommer i karantæne på min ferie?

Bliver dit hotel sat i karantæne i løbet af ferien, dækker vi som rejsearrangør i den bestilte ferieperiode.

Er du i karantæne efter din planlagte hjemrejsedato, skal du forhøre hvordan du er dækket hos dit eget forsikringsselskab, da rejseforsikringernes dækning varierer fra selskab til selskab.

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

Vi hjælper selvfølgelig også på rejsemålet.

Hvad sker der hvis jeg grundet karantæne skal blive længere tid på rejsemålet end først planlagt?

Bliver din almindelige hjemrejsedato overskredet grundet karantæne, er det din egen rejseforsikring, der træder i kraft. Forhør dig derfor hos dit eget forsikringsselskab.

Skulle det ske, vil vi naturligvis gøre vores bedste for at stå til rådighed og hjælpe.

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

Hvad sker der, hvis jeg bliver smittet med coronavirus under min ferie?

Bliver du smittet i løbet af din ferie, er det din egen rejseforsikring, der træder i kraft. Her vil dit forsikringsselskab og SOS koordinere med lokale myndigheder i forhold til karantæne samt hjemrejse.

Kontakt dit eget forsikringsselskab for at høre hvordan du er dækket.

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

Vi hjælper selvfølgelig også på rejsemålet.

Kan jeg med ro i maven bestille en ferie?

Du kan med ro i maven bestille en ferie. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til dit rejsemål, rejser vi naturligvis ikke. Vi vil som udgangspunkt forsøge at finde en anden rejse. Er dette ikke muligt, har du ret til at få dit indbetalte beløb refunderet.

Forklaring af rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet:

Gode råd fra Sundhedsstyrelsen:

  • God håndhygiejne, primært håndvask, evt. hånddesinfektion, hvis hænderne er rene og tørre.
  • Undgå kontakt med personer, der har symptomer på forkølelse og/eller luftvejsinfektion.
  • Host eller nys i engangslommetørklæde, alternativt i albuebøjningen

Hermed beskytter man både sig selv og andre mod smitte.

Hotline Sundhedsstyrelsen

Du kan få generel vejledning hos Sundhedsstyrelsens hotline på tlf. 72 22 74 59.
Opkald bliver besvaret mandag - fredag kl. 08.30 - 15.30.